IT-projekt  remoteresurser  Distans  outsourcing

Varför outsourcing?

Publicerad av Anna Dahlgren den nov 14 2019
  • Det ger ditt företag ekonomisk trygghet 
  • Utvecklingstid från första kronan, ingen kostnad för rekrytering och onboarding
  • Bred kunskapsbas under ett och samma tak
  • Kommunikation och dokumentation värdesätts högt
  • Flexibelt - skifta mellan kompetenser och omfattning
  • Du undviker risken att vara begränsad av enstaka individers kompetenser
  • Du får nya fräscha ögon som kan se er potential du kanske inte visste fanns
  • Mer tid för din egen kärnverksamhet

Teknik finns på ett eller annat sätt i alla företag, oavsett storlek. Använder du den optimalt?

Uttrycket “du som kan data” har florerat på många arbetsplatser. En kollega som kan något inom IT kan lätt missuppfattas som att hen kan lösa det mesta. Det kan vara alltifrån att koppla in en ny skärm till att lösa en bugg i intranätet. Men en kollega som inte är anställd för specifika IT-frågor, och som fokuserar på att lösa andra saker än ordinarie arbetsuppgifter, riskerar att påverka företagets egna kärnverksamhet negativt. Tiden läggs på fel saker, kunskapen saknas och i slutändan blir det en större kostnad än vad som är rimligt. 

IT-branschen, framförallt i form av programmering, är inte mycket annorlunda än andra nischade branscher. Om man planerar att bygga hus, provar man först och ser om man kan bygga det själv med de verktyg man har i garaget? Eller om man behöver en operation, ber man sambon att hjälpa till? Nej, självklart outsourcar man dessa jobb till de som kan det bäst. Riskerna med att försöka själv är alldeles för stora och kan bli väldigt kostsamma och smärtsamma.

Att outsourca IT-frågorna till ett företag som har just IT som kärnverksamhet, bidrar till ökad ekonomisk trygghet för företag. Det är tidseffektivt och flexibelt, och man vet vad man kan förvänta sig av den budget man har, samtidigt som man kan fortsätta att fokusera på sin egna verksamhet. 

Läs om några av våra kundcases.

Vad är viktigt att leta efter när man outsourcar sina IT-projekt?

  • Vilka kompetenser finns inom företaget?
  • Hur hanterar företaget det om det saknas en viss kompetens som kunden önskar?
  • Hur är arbetsmiljön och personalomsättningen på IT-företaget?* 
  • Kan IT-företaget hjälpa till att ta fram en specifikation om det behövs?
  • Kan man växla mellan kompetenser för att få ned kostnaden?
  • Finns möjlighet att skala upp eller ned om projektet ändrar prioritering?
  • Värdesätter IT-företaget god kommunikation?
  • Har företaget möjlighet att träffas för fysiska möten?
  • Vilka andra kunder har företaget jobbat med?

*Utvecklare som trivs på sin arbetsplats har oftast mer driv, engagemang och passion, vilket avspeglas i koden. 

Inhyrd konsult vs outsourcat till företag

Ja, vad är egentligen att föredra? Generellt beror det nog på vad behovet är. Ju större och komplexare behovet är, desto mer riskfyllt blir det att ha en inhyrd konsult. Många system innefattar flera olika programspråk och ramverk, och om man återigen jämför med andra nischade branscher, så finns det här experter på delområden, och inte bara konsulter som “kan lite om mycket”.  Nischade programmeringsföretag har ofta experter som “kan allt om lite”, och som totalt - som företag - blir en helhetsleverantör. Precis som ett företag som bygger hus. Eller ett sjukhus där man kan opereras. 

En inhyrd konsult är begränsad i sina kompetenser. Om man vill ha en konsult på sin arbetsplats måste man ta ansvar för, och följa upp, vissa moment. Arbetsredskap, arbetsmiljö, samarbete och trivsel med de nya kollegorna. Något att fundera över kan vara hur arbetet som konsulten ska utföra kan påverkas av ifall konsulten inte trivs på din arbetsplats. Får du då den kvalité i det du beställt? Konsulter är människor som alla andra, och vare sig man vill eller inte påverkas man av yttre faktorer.

Genom att outsourca till ett IT-företag behöver du inte tänka på mer än kravspecifikation och budget, så löser sig resten. Kollegorna känner redan varandra, arbetsmiljön och redskapen är anpassade efter utvecklarna, så det behövs inget mer utan det är bara att sätta igång. Det finns en IT-buffé av kompetenser och du blir inte begränsad till en individ. 

På The Farm har vi allt och lite till, och många flexibla lösningar för att passa våra kunders behov.

Anna Dahlgren

Kontakta oss